Netwerkcoördinator Annick Dobbelaere

annick.dobbelaere@netwerknowe.be
0475/20 20 41 

news image

Lancering Voenke - Liaisonteam illegale middelen

Het nieuwe liaisonteam illegale middelen, genaamd Voenke, wordt gelanceerd. 

Vanaf nu kunnen netwerkpartners zich aanmelden om ondersteuning te ontvangen voor deze doelgroep. Onderstaand is de praktische informatie terug te vinden. 

Voorstelling van Voenke

Voenke is een nieuwe dienst gericht op het ondersteunen van organisaties die werken met cliënten met een dubbeldiagnose: een ernstig psychiatrische disfunctioneren in combinatie met een ernstige verslaving aan illegale middelen.

Onze missie en doelstelling

Bij Voenke is het de missie om zorgverleners te ondersteunen in het samen zoeken naar passende zorg aan mensen met een dubbeldiagnose, door kennis te delen en hen tijdelijk bij te staan. Het zorgtraject wordt niet overgenomen, maar men probeert volgens de noden van de cliënt een gepaste toeleiding naar zorg te bewerkstelligen.

Hoe kunnen wij ondersteunen?

Voenke werkt volgens vier kernprincipes:

  • Tijdelijke en gerichte ondersteuning
  • Expertise en liaisonwerking
  • Aansluiting bij bestaande zorgstructuren en netwerken
  • Focus op de zorgvraag van het professionele netwerk, zonder het zorgtraject over te nemen

Concreet wordt volgende aangeboden:

  • Verbinding tussen (ex)zorgpartners en versterking van de samenwerking
  • Gezamenlijk zoeken naar passende zorgprogramma's en -trajecten
  • Vindplaatsgerichte aanpak: we zijn daar aanwezig waar we nodig zijn
  • Signalering van noden, behoeften en knelpunten in het zorgnetwerk 

Voor wie zijn we er?

Voenke richt zich op:

  • Zorgprofessionals die werken met cliënten (18+) met een ernstige verslaving aan illegale middelen én ernstig psychiatrisch disfunctioneren
  • Zorgverleners die ondersteuning nodig hebben bij cliënten die de weg naar hulp niet (meer) vinden, hulp mijden of vastlopen in het reguliere zorgnetwerk

     

Het team staat voor je klaar

Het multidisciplinair team bestaat uit:

Bereikbaarheid

Voenke is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 16u30 voor vragen of ondersteuning.

Folder

Bekijk deel 1 van de folder hier.

Bekijk deel 2 van de folder hier.

 

Lees verder:

6 december 2024 - Nieuws uit het netwerk

Aanmeldprocedure in hof van beroep Brussel Nederlandstalig

Sinds maandag 4 november is men binnen het netwerk internering van het hof van beroep Brussel Nederlandstalig van start gegaan met een nieuwe gedeelde aanmeldprocedure. Dit betekent dat sindsdien aanmeldingen voor zorgpartners met projectmiddelen voor geïnterneerde personen dienen te verlopen via het digitaal aanmeldformulier. De link naar dit formulier vindt u via: Aanmelden – netwerkeninternering.be. Vervolgens zal de gedeelde aanmeldingsprocedure binnen het netwerk (BXL NL) gevolgd worden. Als verwijzer wordt er aan u teruggekoppeld tijdens deze procedure over de stappen die ondernomen worden. Uiteraard kan enkel de voor jullie beschikbare informatie aangevuld worden in het aanmeldingsformulier. Jullie mogen daarvoor ook de samenvattende rubrieken uit andere verslaggeving kopiëren naar het aanmeldingsformulier, voor zover ze natuurlijk het item in kwestie beantwoorden. Om de werklast zoveel als mogelijk te beperken, werd reeds met de zorgpartners van het hof van beroep Antwerpen afgestemd omtrent een uniform aanmeldingsformulier (dat voorlopig wel nog aangevuld dient te worden in een word-versie voor aanmeldingen naar het hvb Antwerpen, maar mogelijks op termijn ook geïntegreerd zal worden in het digitale systeem). Met de partners van het hof van beroep Gent wordt onderzocht of ook zij gebruik kunnen maken van dit aanmeldingsformulier. Op de website vindt u ook meer informatie over de aanmeldprocedures van het hof van beroep Antwerpen en Gent. Op 15 oktober vond er een kick-off plaats. We hebben besloten om nieuwe opnames te maken om voldoende helder te kunnen informeren over de nieuwe procedure. Deze opnames kan u hier bekijken: https://drive.google.com/drive/folders/1USmUSqBJtu8pzPpwou4OhysaIX0umSx9?usp=sharing. Er werden tijdens de kick-off twee specifieke vragen gesteld vanuit het standpunt van de verwijzer. Indien de cliënt, bij het ondertekenen van het Informed Consent (IC) in functie van een aanmelding binnen het netwerk internering hof van beroep Brussel Nederlandstalig, een uitgesproken voorkeur heeft om bij (een) bepaalde dienst(en) niet aangemeld te worden, gelieve dit dan te vermelden op het IC. Indien de cliënt vragen heeft over het ondertekenen van de IC of breder over de gedeelde aanmeldprocedure, kan u in eerste instantie hiervoor de cliëntenfolder gebruiken, die ook terug te vinden is op de bovenvermelde website. Daarnaast zal een verdere toelichting over de aanmeldingsprocedure, het IC, de informatieoverdracht e.d. ook toegelicht worden tijdens het eerste contact met de cliënt vanuit het netwerk (i.c. het intakegesprek door de zorgpartner of door het aanmeldpunt). Indien nodig, kan u hierover ook eerder al contact opnemen met het aanmeldpunt.   Naast het invullen van het digitale aanmeldformulier, vragen we om ook bijlagen (vb. expertiseverslag, recent PSD-verslag, KBM-beslissing,...) te uploaden in de digitale tool (webapplicatie Solvio). Dit zodat alle aanmeldingsinformatie gebundeld zit in één dossier.  De ontvangende zorgpartner zal immers hier alle informatie raadplegen en verder aanvullen met bijvoorbeeld informatie uit het intakegesprek. Gelet op het feit dat deze webapplicatie voldoende veilig is in kader van deze informatiedeling, kan dit ook via deze digitale tool. Bij vragen mogen jullie steeds contact opnemen met de projectmedewerker Emma Ruttens of andere medewerkers van het aanmeldpunt: Contact aanmeldpunt | Walden vzw.

Meer informatie

20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk

Partner in de kijker: Eerstelijnszones

Wat is een eerstelijnszone? Een eerstelijnszone is een netwerk van eerstelijnsaanbieders in een geografisch afgebakend gebied. Zij wisselen kennis en informatie met elkaar uit en stemmen de werking op elkaar af. Zij kijken ook naar de lokale zorg- en welzijnsnoden om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren. Een eerstelijnszone voldoet aan volgende criteria: Een geografisch afgebakend gebied bestaande uit één of meerdere steden of gemeentes. Aangestuurd door een zorgraad Een netwerk van eerstelijnsaanbieders (bv. huisartsen, maatschappelijk werker, psycholoog, …) Omvat meestal ongeveer 75.000 tot 125.000 inwoners We tellen in Vlaanderen en Brussel 60 eerstelijnszones, 59 in Vlaanderen en 1 in Brussel. De eerstelijnszone houdt rekening met de noden van de lokale bevolking en stemt de eerste lijn hierop af. De eerstelijnszone brengt zorg en welzijn samen én staat dicht bij elke burger. Ze is opgericht om de samenwerking tussen de zorg- en hulpverleners te bevorderen. Wil jij weten welke jouw eerstelijnszone is? Ontdek je eigen zone Wat is de eerste lijn? De eerstelijnszorg is basiszorg (zowel medisch als ondersteunend) toegankelijk voor iedereen zonder doorverwijzing. Een persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, burger of patiënt kan dus onmiddellijk beroep doen op zorg- en hulpverleners van de eerste lijn. Deze eerstelijnsprofessionals staan het dichtst bij de burger en zijn daarmee het eerste aanspreekpunt binnen de gezondheidszorg. In Vlaanderen zijn er vier verschillende lijnen binnen de gezondheidszorg: Eerste lijn is rechtstreeks toegankelijke lokale zorg, zoals een huisarts, thuisverpleging, maatschappelijke werker, … Tweede lijn is gespecialiseerde zorg na doorverwijzing van huisarts, zoals een dermatoloog, cardioloog, … Derde lijn is gespecialiseerde zorg in het ziekenhuis of centra, zoals revalidatie, gespecialiseerde ingrepen, … De nulde lijn is laagdrempelige zorg, zoals mantelzorg, crisiscentra, de zelfmoordlijn,… Wat is een zorgraad? Een zorgraad is de ruggengraat van de eerstelijnzone. Ze stuurt een eerstelijnszone aan en bestaat als vzw uit een bestuursorgaan en een algemene vergadering. De zorgraad brengt kennis en kunde samen en versterkt de samenwerking tussen partners en hun uitgebreide netwerk. De zorgraad bestaat uit lokale vertegenwoordigers van alle betrokken partijen: Lokale besturen: bv. ambtenaren, schepen van gezondheid… Medewerkers uit de zorgsector: bv. huisartsenkring… Medewerkers uit de welzijnssector: bv. gezinszorg… Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben en hun netwerk: bv. een mantelzorger, een vrijwilliger, de patiëntenvereniging… Deze is opgericht door het eerstelijnsdecreet. De Vlaamse overheid erkent en subsidieert de zorgraad. In Vlaanderen en Brussel bestaan er 60 vzw’s zorgraden, evenveel als het aantal eerstelijnszones. Eerstelijnszones binnen Netwerk NOWE Binnen het werkingsgebied van Netwerk NOWE zijn 6 eerstelijnszones actief: Eerstelijnszone Brugge Eerstelijnszone Houtland en Polder Eerstelijnszone Middenkust Eerstelijnszone Oostkust Eerstelijnszone WE40 Eerstelijnszone Westkust & Polder Elke eerstelijnszone werkt binnen haar beleids- en actieplan aan lokale prioriteiten die zijn afgestemd op de specifieke noden van de bevolking. Mentale gezondheid vormt echter een gemeenschappelijk aandachtspunt voor alle zes Noord-West-Vlaamse eerstelijnszones. Om mentale gezondheid te bevorderen, organiseren de eerstelijnszones uiteenlopende activiteiten en projecten. Vaak gebeurt dit in nauwe samenwerking met Netwerk NOWE, dat expertise biedt op het gebied van geestelijke gezondheidszorg. Deze samenwerking bevordert een geïntegreerde aanpak, waarbij preventie, vroegdetectie en zorg op maat centraal staan. Voor meer details over specifieke initiatieven of om in contact te komen met de coördinatoren en medewerkers, kun je terecht op de websites van de respectieve eerstelijnszones.   Bekijk hier de infografic: De eerstelijnszone uitgelegd.

Meer informatie